7/18/2013

Paineentasaaja







Pilvi on murtanut sormensa jossain tissibileissä. Ovi hyökkäsi sormen kimppuun. Mä en halunnut tietää sen tissibileistä mitään, mutta tiedän nyt, että on olemassa joku helvetin paineentasaaja joka asetetaan rintaliivien olkaimen ja olkapään väliin. Nyt tiedätte tekin. Mua huimaa ajatus kaikista mahdollisista naisasioista, joista en tiedä mitään.

Mua huimaa myös verihukka ja talossa harhailevan lapsen jatkuva olemassaolo. Täällä on lähes mahdotonta työskennellä ja harkitsen oikeustoimia, itsemurhaa ja aborttia. Mä en ymmärrä perheitä. En ollenkaan. Joillekin niistä on suotu sellaista kaaosherkkyyttä, että sitä luulee käsikirjoitetuksi, koska se ei vaan voi olla todellista. Se on oikeastaan ainoa mikä pitää mut järjissäni. Siis ajatus siitä, että jonakin aamuna herään filmiryhmän iloiseen lauluun ja minut talutetaan suoraan studioon, jossa päälleni ammutaan konfetteja ja syliini työnnetään miljoonan euron palkintoshekki. Jos ei, olen vähän pettynyt.

Oikeesti täällä on ilmassa aikamoista tunnemyrskyä, avautuvia lukkoja ja itkuja. Se kaikki on yllättäen hyvää. Vyöryntää, joka liikuttelee ihmislihaa ja mieltä. Myös minä olen joutunut itkemään, edes tietämättä miksi ja sitten uudella itkulla tietämättömyysitkun läpi. Ja yö vaan pitää mua sylissä.

Tänään mä jouduin todistamaan välimerellistä tunnemyrskyä kahvilassa. José oli hyvällä tuulella ja erityisen iloinen nähdessään minut. Sain kaiken haluamani ja vielä vähän ekstraa. Arvasin, että nyt menee putkeen tämä meidän homma ja selätän Josén parilla ystävällisellä sanalla ja kunnon tipillä. Haaveilin jo tulevasta, ilmaisista jäätelöannoksista ja punaisesta matosta varpaitteni alla. Selitin tämän Josélle suomeksi ja hymyilin ihan vähän. Ah mikä yhteisymmärrys.

Ikävä kyllä paikalle lompsi myös Nico, se espanjalainen joka ei puhu. Minä olen ilmeisesti availlut tunnelukkoja ihan tietämättäni, koska lauantaina sain hänet soittamaan kitaraa ja tänään puhumaan. Nico käveli suoraan luokseni, poskisuuteli minut, kävi sitten lukemassa lehden ja palasi takaisin.

Nico selitti kaikin mahdollisin elekielin, että tuo tarjoilija on ihan sekaisin raivosta! Yleensä se on kiva ja tervehtii, kysyy kuulumiset, mutta nyt se paiskoo laskut naamalle ja on tappavan töykeä! Sen on pakko johtua sinusta! Sanoin että onhan se sellainen aina, mutta että kyllä minä taidan nyt olla se asia, josta ei Josén kanssa voi laskea leikkiä. José rahasti Nicon välittömästi ja viskoi vaihtorahat lautasella aika kaukaa. Minun rahoihini José ei suostunut koskemaan. Samalla raivolla se hätisteli yhden hollantilaispariskunnan siitä läheltä, äkkiä pois pöydästä.  Pariskunta oli Josén tiellä kun se tuijotti Nicoa murhaavasti. Nainen oli nousemassa ylös ja mies lopetteli jäätelöään. José löi rätin pöytään ja murisi niille kiitos kiitos! Se mies oli ihan urpona jäätelönsä kanssa. Se laittoi sen lopulta itse roskiin.

Mä en uskaltanut nauraa. Tajusin, että osani on vihdoinkin olla vaan nainen. Ihan sama mitä mä tässä piirtelen kirjaani, kirjoitan, luen tai sanon. Mun ei tarvitse kuin nauttia osastani. Hieno kässäri! Miehen kunnia ja toisenkin miehen. Sota! Jee! Ne sotii minusta! Ihan parasta!

En enää ihmettele, jos toisaallakin palvelu tuntuu absurdin surrealistiselta tai muuten vaan oudolta. Seuraavassa paikassahan mä saatan olla se onneton hollantilainen turisti, joka ei tiedä mikä siihen iski tai mikä osa sillä tässä draamassa on.

3 kommenttia:

  1. Oh! Tulista draamaa auringon alla. Mutta mikä helvetin liiviviritys on paineentasaaja. Tuohon ei mielikuvitukseni riitä. Koetan KVG.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paineentasaaja (ja tämän opin siellä tissibileissä) on silikoninen läpyskä, joka asetellaan rintaliivin olkaimen ja olkapään väliin tasaamaan olkaimen aiheuttamaan painetta. Purin huulta koko esittelyn ajan ja laitoin käden suun eteen peittämään väkisin ulospyrkivän tirskahduksen, kun se täti esitteli tätä mahtavaa keksintöä ja kertoi vielä olevansa paineentasaajan vannoutunut käyttäjä. Ei, en ostanut paineentasaajaa. Oon tullut tähän ikään toimeen ilman ja tulen tästä eespäinkin. Vaikka mä olen kieltämättä vähän altis naisjutuille, tää paineentasaaja oli jotain niin överiä ja far out että jäi hankkimatta.

      Poista
  2. Mua ahdistaa paineentasaaja. On ahdistanut jo pari päivää. Tai ehkä se kaikki muu, josta en mitään tiedä.

    VastaaPoista

Epistä

  Maija ja Suvi ”Te uskonette       meit' tuntijoiksi paikan tään, mut oomme       me myöskin matkalaisia kuin tekin.” * Kieltäydyn tied...