4/14/2016

Yksin


Siellä mihin olen joutunut, ei ole muita. Olen ruosteisessa vuoristoradassa tai maailmanpyörässä. Tämä on siitä paska paikka, että olen tyhjän päällä, ilmatilassa ja pelkään korkeita paikkoja. Rakkaus on ihan paskaa. Olen sen kanssa yksin ja valvon yön, herään lapsen kevyeen kosketukseen, joka pyytää kahvia. Itku ei ole ehtinyt kuivua, minä en ole ehtinyt nukkua ja herään silti. Silmät ovat kiinni kuin kissanpojalla ja nieleskelen suolavettä kun hamuilen kahvipannua ja sätkävehkeitä. Ynisen, voitelen paahtoleipää, nypin vapisevin sormin ohuen ohutta kinkkuleikettä, leikkaan juustoa. Kaadan pöydälle kahvikermaa.

Koko päivä on mennyt harakoille ja keskinkertaisille musiikkiesityksille. Turhanpäiväiselle pölinälle ja vessapaperikauppaan ja pyykkitupaan. Paskapuhetta naapurin kanssa, paskaa kahvia kahvilassa. Olen kateellinen naapurille, jolla on äiti, joka hoitaa kaiken. Lellipentu. Minäkin haluan olla lellipentu. Olen kateellinen kaikille jotka heittäytyvät ilmaan ja kelluvat siellä rakkaudessaan ja ovat heti varmoja ja valmiita ja ikuisia. Ja joita on imetetty yli vuosi.

Olen ihan paniikissa, kun tajuan että olen aivan yksin tässä. Mennyt niin pitkälle, etten pääse enää takaisin vahingoittumatta ja tippumatta. Noidun läpi yön, itseni idiootiksi, sätin kissaa, kuljeskelen edestakaisin ja yritän hengittää. Vaikka minulla on kaikki, minä en ole kaikki.

 Käyn kampaajalla ja puhun Star Warsista, pojista, kevareista, hiuksista ja tequilasta. Hyvä kampaaja on arvotavaraa. Olen ollut täällä kymmenen vuotta ja minulla on nyt kampaaja. En tiedä riittääkö se pitämään minut hengissä.

Etusormeni ovat kovettuneet tunnottomiksi. Olen sanaton jatkuvan puheeni edessä. Se vuotaa sormenpäistä, suusta ja puhelimista. Olen hengetön, enkä voi lopettaa.

Ja kaikki on hyvin. Nimetön tarjoilee minulle kuohuviiniä ja itkee rohkeuttani. En minä ole rohkea. Korvaan kaikki tiedostoni itsemurhasuunnitelmalla, varmuuden vuoksi. En ala, en lopu. Olen ihan yksin, mutta vielä jotakin ainetta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Epistä

  Maija ja Suvi ”Te uskonette       meit' tuntijoiksi paikan tään, mut oomme       me myöskin matkalaisia kuin tekin.” * Kieltäydyn tied...